4. November

Magnetizdat East – Magnetbanduntergrund hinterm Eisernen Vorhang

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panke.gallery
4. November 2023
19:00
Magnetizdat East. Magnetbanduntergrund hinterm Eisernen Vorhang
Talk: Magnetizdat DDR / HU / ČSSR. A cassette underground comparison.
Bernd Jestram (Rosa Extra / Aufruhr zur Liebe / Ornament & Verbrechen / Tarwater / None Ho) Henryk Gericke (Too Much Future / Edition Tapetopia) Tamás Rupaszov (Trottel Records / Trottel, Budapest) Mikolas Chadima (Fist Records/ MCH Band, Prag) Alexander Pehlemann (Zonic / Magnetizdat DDR, Leipzig) Moderation: Natalie Gravenor (Soundwatch) und Elisa R. Linn (Leuphana Universität Lüneburg)
Live:
Herr Blum (Hönow) Krach´n´Kunst None Ho (Berlin) Post Kraut MCH Band (Prag) Post Prog Trottel pres. Talayapa (Budapest) Post Psychedelic
Post-Punk Ost/West Party Nic Sleazy & Zonic Zound Zystem
Präsentiert von Zonic, Panke Gallery, Edition Tapetopia, Edition Iron Curtain Radio, Verbrecher Verlag, Spector Books, Soundwatch, Unearthing The Music
Magnetizdat East Ein Magnetbanduntergrund-Vergleich
Die Magnetband-Kassette war das gängige Mittel der Zirkulation sub- und gegenkulturellen Klangmaterials hinterm Eisernen Vorhang. Das gilt für die DDR, wie aktuell dargestellt in der Verbrecher Verlag-Publikation „Magnetizdat DDR“, aber auch für die anderen Bruderländer des Ostblocks. Wie demnächst nachzulesen im Sammelband „Unearthing the Music“ (Spector Books), der als Ansatz und Anlass einer öffentlichen Ost-Erweiterung der Magnetbanduntergrund-Untersuchung fungiert. „Magnetizdat East“ führt dabei herausragende Figuren des damaligen Geschehens zum Diskurs zusammen und zugleich mit aktuellen Sounds auf die Bühne:
Herr Blum: Das Sohn/Vater-Duo von Thomas und Jürgen Wagner aus Hönow, das ab 1987 mit Performances auffiel, die elektronisch unterfütterten Post-Punk mit wildem Action Painting mixten Während die Live-Kunst nunmehr im kleineren Format und mehrmedial passiert, ist Thomas Wagner, der 1989/90 noch im experimentellen Duo Tom Terror & Das Beil wirkte und später eine Unzahl an Projekten hatte, derzeit vor allem mit der aktualisierten Version seiner 1983er Punkband Rosa Beton unterwegs.
None Ho: Hinter diesem neuen Projekt, das namentlich auf Samuel Beckett anspielt und mit Neo-Kraut-Tendenzen experimentiert, steckt eine vielversprechende Personen-Konstellation: Rex Joswig an Stimme und Effekten (Herbst in Peking/ Apregarde Dub Orchestra / Grenzpunkt Null), Gitarrist Michael Lapuks (Distant Shore/ Amazing Astronauts), Bruno Große an den Drums (Infamis) und Bernd Jestram (Tarwater / Apregarde Dub Orchestra / u.v.a.m.). Die Premiere der sich daraus ergebenden Klang-Konstellationen darf gespannt erwartet werden.
MCH Band: Mikolas Chadima ging in Prag mit Extempore Ende der 1970er von Prog zu Punk und ab 1982 mit der MCH Band weiter zu Industrial-Experimenten, betrieb aber nicht zuletzt seit 1975 mit Fist Records das wohl früheste Kassetten-Label des Ostens. Zugleich agierte er westlich vernetzt. So performte er 1981, einmalig außer Landes gelassen, in London mit Chris Cutler und Mitgliedern von This Heat oder The Work. Zur Grenzüberschreitung gehörte aber auch, dass er mit der MCH Band deutsche Texte vertonte, darunter solche des Ex-DDR-Dissidenten Jürgen Fuchs. Die zuletzt 2019 auf dem Alex erklangen, gesungen von Mona Mur. Als Sondergast ist zudem Jiri Krivka an der Gitarre dabei, mit dessen damaliger Band Zikkurat, die auf irrwitzige Art Punk mit Improv verband, Chadima schon 1979 auf den Prager Jazztagen lärmte, veranstaltet von der berühmten Jazz Sektion.
Trottel pres. Talayapa: Die 1982 als Punkband begründeten Trottel debütierten 1989 mit ausgefeilt frickligen Hardcore in Frankreich und veröffentlichten Anfang der 1990er bei X-Mist. Danach aber, im Sound immer psychedelischer werdend, auf dem eigenen Label Trottel Records, das zuvor illegal als Teil der Punk-Internationale mittels Kassetten agierte. Das aktuelle Projekt Trottel pres. Talayapa ist die minimalistische Ableitung all dessen, reduziert auf Drums, Samples und Bass, jedoch performt auf gleichbleibend hohem energetischem Niveau.
Vor den Live-Shows diskutieren Tamás Rupsazov, Mikolas Chadima sowie Bernd Jestram, der 1984 zusammen mit Ronald Lippok die erste DDR-Kassettenedition Assorted Nuts begründete, die Gemeinsamkeiten und Unterschiede der jeweiligen Magnetizdat-Szenen, flankiert von Henryk Gericke, u.a. Betreiber der Edition Tapetopia, und Alexander Pehlemann (Zonic/Leipzig), u.a. Mitherausgeber von „Magnetizdat DDR“, moderiert von Natalie Gravenor (Soundwatch). Den krönenden Party-Abschluss mit Post Punk-Sounds zwischen Ost und West liefern dann Nic Sleazy und das Zonic Zound Zystem.
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Magnetizdat East. comparing underground cassette scenes
The tape cassette was a common medium to circulate sub- and countercultural sounds behind the Iron Curtain. This is true for the GDR, as currently presented in the Verbrecher Verlag publication „Magnetizdat DDR“, but also for the other brother countries of the Eastern Bloc. Soon to be read in the anthology „Unearthing the Music“ (Spector Books), which serves as a starting point and occasion for a public eastward expansion of the cassette tape underground investigation. „Magnetizdat East“ thereby brings together outstanding figures from that era for discourse. The live program sees them engage on stage with current sounds.
🕖 TALK
Before the live shows, Tamás Rupaszov, Mikoláš Chadima as well as Bernd Jestram, who founded the first GDR cassette edition Assorted Nuts together with Ronald Lippok in 1984, discuss the similarities and differences of the respective Magnetizdat scenes, flanked by Henryk Gericke, who runs Edition Tapetopia, and is an author and DJ, and Alexander Pehlemann (Zonic/Leipzig), co-editor of „Magnetizdat DDR“ among other many other curatorial, publication and musical projects. Moderated by Natalie Gravenor (Soundwatch).
Magnetizdat DDR / HU / ČSSR. Comparing underground cassette scenes
Bernd Jestram (Rosa Extra / Aufruhr zur Liebe/ Ornament & Verbrechen / Tarwater / None Ho)
Henryk Gericke (Too Much Future / Edition Tapetopia)
Tamás Rupaszov (Trottel Records / Trottel, Budapest)
Mikoláš Chadima (Fist Records/ MCH Band, Prague)
Alexander Pehlemann (Zonic / Magnetizdat DDR, Leipzig)
Moderation: Natalie Gravenor (Soundwatch)
🕘 BANDS
Herr Blum: The son/father duo of Thomas and Jürgen Wagner from Hönow in Berlin’s Far East, who from 1987 onwards attracted attention with performances that mixed electronic-based post-punk with wild action painting. While live art now happens in a smaller format and as multi-media, Thomas Wagner, who in 1989/90 was still active in the experimental duo Tom Terror & Das Beil and later participated in a myriad of projects, is currently primarily on the road with the updated version of his 1983 punk band Rosa Beton.
None Ho: Behind this new project, which alludes to Samuel Beckett by name and experiments with neo-Kraut tendencies, is a veritable East underground who’s who: Rex Joswig on vocals and sound fx (Herbst in Peking/ Apregarde Dub Orchestra / Grenzpunkt Null), guitarist Michael Lapuks (Distant Shore/ Amazing Astronauts), Bruno Große on drums (Infamis) and Bernd Jestram (Tarwater / Apregarde Dub Orchestra / and many more). The premiere of the resulting sonic constellations promises to be exciting.
MCH Band: Mikoláš Chadima morphed from prog to punk in Prague with Extempore at the end of the 1970s. From 1982 on he experimented with industrial sonics with the MCH Band. Last, but not least, he operated Fist Records, probably the East’s earliest cassette label, since 1975. At the same time, he networked with the West. In 1981, for example, he performed in London with Chris Cutler and members of This Heat and The Work. But his border crossing also encompassed setting German texts to music with the MCH Band, including those of the ex-GDR dissident Jürgen Fuchs. These were last performed on Alexanderplatz in 2019, sung by Mona Mur. Also on hand as special guest is Jiří Krivka on guitar, whose former band Zikkurat, which combined punk with improv and a dose of absurd humor. Chadima and Zikurat already made noise at the Prague Jazz Days in 1979, organized by the famous Jazz Section.
Trottel pres. Talayapa: Founded in 1982 as a punk band, Trottel debuted in France in 1989 with intricate hardcore and released on X-Mist in the early 1990s. Their increasingly psychedelic sound found a home on their own label Trottel Records, which previously operated illegally as part of the punk international by means of cassettes. The current project Trottel pres. Talayapa is the minimalist derivative, reduced to drums, samples and bass, but performed at a consistently high energy level.
🕚 AFTERSHOW PARTY
Dance to Magnetizdat sounds East/West at the after show party featuring Nic Sleazy and the Zonic Zound Zystem.
🎗️ SUPPORTERS
Zonic, panke.gallery, Edition Tapetopia, Edition Iron Curtain Radio, Verbrecher Verlag, Spector Books, Soundwatch, Unearthing The Music